Kopparmarknaden

Resan till att bli ett hållbart gruvbolag

Koppar är bland de tre mest använda metallerna i världen och stora mängder måste brytas varje år för att möta den globala efterfrågan. Koppar har mycket god elektrisk ledningsförmåga och används nästan i alla elektriska ledningar och i en mängd olika industriella maskiner. Dessutom är koppar en viktig del av övergången till grön energi. I huvudsak när den globala transportsektorn gradvis blir grönare (mer elektrifierad) ökar efterfrågan på koppar. Till exempel uppskattar International Copper Association (ICA) att en bil som körs med fossila bränslen kräver 25 kg koppar, medan en hybridbil kräver 50 kg koppar och en elbil kräver 75 kg. Dessutom uppskattas att varje megawatt vindkraft, en energikälla som blir vanligare, kräver 3,6 ton koppar.

Koppar är också en av de mest återvunna metallerna, vilket ökar metallens effektivitet och gör den mer hållbar. Världens övergång till förnybar energi och ökningen av elektrifiering globalt förväntas öka efterfrågan på koppar över tiden. Samtidigt finns det tydliga tecken på minskat utbud på grund av fallande kopparkvaliteter bland några av världens största kopparproducenter. Elbilsrevolutionen talar för koppar.

Fyra anledningar till varför elbilsrevolutionen går så fort nu:

  • Miljön: förbränning av bensin eller diesel i en förbränningsmotor ger giftigt avgas som har negativ inverkan på luftkvaliteten och klimatet. EU: s utsläppsmål på 95 g CO2 / km tvingar biltillverkare att elektrifiera sina produkter.
  • Tesla: som har inspirerat en hel värld av nya nystartade biltillverkare (BYD, Nikola, Sono och Rivian) och tvingat etablerade företag som VW att aggressivt ändra sina strategier och påskynda utvecklingen av elbilar.
  • Fysik: en elmotor är 3-4 gånger effektivare än en förbränningsmotor = mindre bränsle och billigare användning.
  • Ekonomi: livstidsdriftskostnader för en elbil är redan billigare än förbränningsmotorbilar. På lång sikt, eftersom det sker en massproduktion av batterier och elmotorer, blir elbilar billigare att köpa än bilar med förbränningsmotorer.

Inte bara bilar
Elmotorer i skotrar och cyklar är billigare, renare, mer robust och tystare än förbränningsmotorer. Detta gäller även tunga lastbilar och som ett exempel är världens största lastbil från ETF Mining Equipment helt batteridriven med en nyttolastkapacitet på 774 ton. Förändringen sker också inom sjöfarten. De största fartygen i världen idag drivs alla av elektricitet, med kraft från diesel eller kärnkraft. I framtiden kan den kraften komma från batterier och väte. Lufttransportindustrin kommer förmodligen att gå samma väg.

Koppar en utav vinnarna
Elektrifiering av transporter kommer att fortsätta. Förändringstakten kommer att öka som drivs av fortsatt innovation och regleringspress. Förutom omarbetningen av konventionella transportvärdekedjor kommer påverkan på råvaror sannolikt att vara mycket stor. Vinnarna är material som används i batterier. De viktigaste materialen i ett litiumjonbatteri är litium och grafit, som tillsammans utgör över 50% av batteriets vikt. Båda dessa råvaror är rikliga. Nickel kommer också att bli en stor vinnare bland batterimetaller. I grund och botten betyder mer nickel en högre energitäthet, vilket leder till bättre prestanda och längre räckvidd. Den andra långsiktiga vinnaren blir koppar, som används över hela världen för att transportera el. Elbilar kan ha upp till fem gånger fler elektriska kablar än en vanlig bil då själva batteripaketet är fullt av koppar. Dessutom behövs mer koppar för att utöka den nödvändiga elektriska infrastrukturen, dvs. i laddstationer, nätverk eller kablar runt nya elproduktionsanläggningar så som för solenergi.

sv_SESwedish